Zastanawiasz się jak napisać biznes plan? Dowiedz się w jaki sposób dobrze przygotować się na możliwe sytuacje związane z zakładaniem danego przedsiębiorstwa. Poznaj również elementy, które powinien zawierać każdy dobrze wykonany biznes plan.
Biznes plan – co to jest i jak go napisać?
Biznes plan to oczywiście szczegółowy dokument firmy, który przygotowuje się przed jej założeniem. Przygotowuje się go, aby ocenić opłacalność danego pomysłu na biznes.
Zobacz także: Funkcje finansów publicznych
Co powinien zawierać dobry biznes plan? Powinien on zawierać informacje dotyczące firmy, takie jak:
- Spis treści biznes planu
- Streszczenie (napisane na samym końcu)
- Charakterystyka kompetencji założycieli + motywy podjęcia danej działalności gospodarczej
- Zarządzanie firmą
- opis sposobu zarządzania przedsiębiorstwem,
- charakterystyka struktury organizacyjnej,
- opis kierunków rozwoju firmy,
- informacje o pracownikach przedsiębiorstwa w tym ilu ich będzie i na jakich będą oni stanowiskach,
- informację o systemie wynagradzania pracowników
- Opis planowanej działalności gospodarczej
- nazwa, logo,
- data rozpoczęcia przedsiębiorstwa,
- adres firmy,
- wybrana forma organizacyjno-prawna przedsiębiorstwa,
- wymogi jakie powinien spełniać dany lokal, w którym będzie działała firma wraz z opisem dostępnego lokalu,
- opis co oferować będzie dane przedsiębiorstwo oraz jego cele,
- zanotowanie możliwych szans firmy oraz jej zagrożeń,
- wypisanie sprzętu potrzebnego do wykonywania działań w firmie,
- wypisanie jakie środki finansowe będą potrzebne do uruchomienia przedsiębiorstwa
- Charakterystyka usługi lub wyrobu
- opis oferty firmy wraz z cennikiem i czasem wykonania
- wypisanie korzyści jakie potencjalni klienci zdobędą kupując dany wyrób lub usługę,
- wypisanie narzędzi i materiałów jakie będą potrzebne w firmie wraz z podaną ich ceną
- Opis rynku
- wykonanie person potencjalnych klientów na podstawie przeprowadzonych wywiadów,
- napisanie czy dana firma ma konkurencję na rynku,
- porównanie ofert z innymi firmami działającymi na tym samym rynku,
- wykonanie strategii wobec konkurencji
- Informacje o dostawcach wraz z ich ofertą
- Analiza marketingowa
- podanie sposobu wyliczenia ceny wyrobu lub usługi,
- porównanie cen z konkurencją,
- napisanie czy w danym przedsiębiorstwie będą występować rabaty, zniżki – jeśli tak, to jakie?
- napisanie w jaki sposób firma będzie się reklamować
- podliczenie szacowanych kosztów marketingowych
- Wykonanie analizy SWOT (S – strengths, W – weaknesses, O – opportunities, T – threats)
- Analiza finansowa
- wykonanie harmonogramu rzeczowo-finansowego,
- wykonanie prognozy sytuacji finansowej,
- na koniec obliczenie kosztów dofinansowań na start oraz obliczenie zarobków firmy po opłaceniu wszystkich elementów
- Dodanie potrzebnych załączników wraz z ich odpowiednim podpisem.